پلمپ دفاتر

پس از راه اندازی یک کسب و کار تجاری و به منظور فعالیت قانونی تمامی اشخاص باید نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام کنند در غیر این صورت به عنوان متخلف شناسایی می شوند. برای پلمپ دفاتر قانونی پس از ثبت شرکت تنها یک ماه شرکت ها فرصت دارند اقدام نمایند که این کار با مراجعه به اداره دارایی و تشکیل پرونده مالیاتی انجام می شود.

دریافت مجوز فعالیت و یا ثبت شرکت اشخاص حقیقی و حقوقی را ملزم به دریافت دفاتر پلمپ می کند حتی اگر هیچ نوع فعالیت تجاری نداشته باشند. بنابراین حتی اگر شرکت یا کسب و کار هیچ فعالیتی نداشته باشد و عملا غیر فعال هم باشد باید دفاتر پلمپ دریافت شود و نهایتا در زمان تحویل دفاتر ممکن است هیچ یک از صفحات این دفاتر تکمیل نشده باشد.

پلمپ دفاتر قانونی یا همان پلمپ دفاتر تجاری، دفاتری هستند که اشخاص حقیقی و یا حقوقی  تمامی ریز هزینه ها و درآمد های خود را در آنها ثبت می کنند. این دفاتر به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه باید تکمیل شود و با وارد کردن اطلاعات حساب در این دفاتر باید هر ساله به اداره مالیاتی محل اظهار شود.

استفاده از نام پلمپ برای این دفاتر از این جهت است که این دفاتر با مهر و امضا و شماره گذاری پلمپ شده اند و این پلمپ تحت هیچ شرایطی نباید از بین برود وگرنه مورد تایید اداره مالیات نخواهد بود. دفاتر پلمپ قانونی در زمان تحویل به فعال تجاری پلمپ می شوند و به امضا اداره ثبت می رسد. رعایت تشریفات برای تکمیل کردن این دفاتر از اهمیت زیادی برخوردار است که از مهم ترین آنها می توان به عدم از بین رفتن پلمپ، خط خوردگی و یا هرگونه کثیف شدگی و خش و غیره می باشد. برگه های این دفاتر نباید جدا شوند. آسیب دیدگی دفاتر و یا هرگونه عدم رعایت تشریفات در تکمیل دفاتر بدون ارائه دلایل قابل قبول باعث خواهد شد تا دفاتر پلمپ قانونی از دیدگاه بازرسین مالیاتی فاقد اعتبار تلقی شده و قابل قبول نباشند.

پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

دفاتر پلمپ قانونی، دفاتری هستند که اطلاعات و عملکرد مالی شرکت در آنها وارد می شود. در واقع این دفاتر معیار محاسبه مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که متولیان این دفاتر موظف هستند ریز هزینه ها و درآمد های شرکت یا کسب و کار را در آن به ترتیب تاریخ و وقوع وارد نمایند. بر اساس قوانین مالیاتی کشور اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در تجارت کشور موظف هستند که 25% از سود خالص سالیانه خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

سود خالص هر کسب و کار حاصل تفریق درآمدها از هزینه های یک کسب و کار است. صرف نظر از معافیت های مالیاتی که ممکن است به برخی از اشخاص و کسب و کارها مطابق با مفاد قانون تجارت و مالیات تعلق بگیرد از سود خالص به دست آمده سالیانه 25 درصد به عنوان مالیات محاسبه و باید پرداخت شود. محاسبه این میزان مالیات بر عهده ممیزان مالیاتی است. ممیزان مالیاتی نیز با استناد به دفاتر پلمپ مالیاتی است که می توانند به شکل ساده تر و راحت تر مالیات هر شخص را حساب کنند. بنابراین نبود این دفاتر کار محاسبه مالیات را دشوار و یا غیر ممکن می کند که این امر جرائم مالیاتی و یا محاسبه مالیات به صورت علی الراس را در پی دارد.

پلمپ دفاتر مالیاتی هر ساله یک بار و در اداره ثبت مالیاتی انجام می شود. هر ساله شرکت ها و کسب و کارها باید با مراجعه به اداره دارایی این دفاتر را تهیه کنند. دفاتر پلمپ مالیاتی توسط نماینده اداره ثبت ابتدا باید مهر و امضا و شماره گذاری شود. سپس باید اظهارنامه پلمپ دفاتر تکمیل و توسط نماینده ثبت تایید شود. دفاتر نهایتا از محل قیطان دو طرف با مهر وزارت دادگستری ممهور و منگنه می شود تا امکان جابه جایی و دست بردن در آن وجود نداشته باشد. پس از این مراحل دفاتر پلمپ مالیاتی به مالک کسب و کار تحویل داده می شود.

دفاتر باید به ترتیب شماره تکمیل شود. در پایان سال این دفاتر باید به اداره مالیات تحویل داده شود. دفاتر پلمپ در هر صورت باید در پایان سال به اداره مالیات تحویل داده شوند حتی اگر هیچ رویداد مالی در آنها درج نشده باشد و شرکت عملا غیر فعال باشد.

انواع دفاتر تجاری

دفاتر پلمپ مالیاتی به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند که در این بین دفاتر رسمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند:

انواع دفاتر پلمپ مالیاتی رسمی:

  • دفتر روزنامه

همانطور که از نام این دفتر می توان حدس زد این دفتر پلمپ مالیاتی به منظور ورود اطلاعات مالی ( هزینه ها و درآمدها) شرکت ها و کسب و کارها به صورت روزانه است. در واقع در دفتر روزنامه هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی باید تمامی رویدادهای مالی خود اعم از پرداختی ها، واریزی ها، طلب ها، مبادلات و معاملات و در اصل هر رویدادی که به اتفاقات مالی شرکت مرتبط باشد را به صورت ریز در این دفاتر وارد نمایند. همه انواع خرید ها، فروش ها، قولنامه ها، ضمانت ها، تنخواه ها، حقوق و اجاره و هر چیز دیگری شامل این مفاد می شود. اهمیت دفتر روزنامه بسیار زیاد است تا جایی که آن را مهم ترین دفتر قانونی می دانند. به یاد داشته باشید که دفاتر روزنامه قانونی نیز باید پلمپ شده باشند. دفاتر روزنامه نیز خود به دو دسته تقسیم می شوند:
دفاتر روزنامه عمومی: که در آن همه انواع معاملات و رویدادهای مالی ثبت می شود.

دفاتر روزنامه اختصاصی : که در آن رویدادهای مالی طبقه بندی شده و هر نوع رویداد مالی بر اساس نوع طبقه وارد می شود. به عنوان مثال دفتر روزنامه خرید، دفتر روزنامه فروش، دفتر روزنامه پرداخت و غیره از این دست دفاتر هستند.

  • دفتر کل

هر نوع رویداد مالی که در دفاتر روزنامه ثبت می شود نهایتا باید به دفتر پلمپ کل انتقال داده شود. صورت های مالی و مانده حساب هر کسب و کاری ار دفاتر پلمپ کل استخراج می شود. در دفتر کل به هر حساب یک صفحه اختصاص داده می شود تا معاملات مربوط به آن حساب در آن صفحه ثبت شود. معمولا هفته ای یک بار اطلاعات وارد شده در دفتر روزنامه به دفتر کل انتقال داده می شود. در زمان انتقال رویدادهای مالی از دفتر روزنامه به دفتر کل باید هر نوع معامله به حساب مخصوص به خود در دفتر کل انتقال داده شود.

  • دفتر مشاغل ( دفتر درآمد و هزینه)

این دفتر دارای ستون های تاریخ، شرح معامله، درآمد، هزینه و دارایی قابل استهلاک است. در این دفاتر هر معامله به ترتیب تاریخ وقوع درج می گردد.

  • دفتر دارایی

نوع دیگری از دفاتر ، دفاتر دارایی هستند که فعالان اقتصادی لیستی از اموال و دارایی های منقول و غیر منقول خود را در آن به ریز وارد می کنند. البته این دفاتر از نوع پلمپ نیستند و در سال های اخیر کمتر استفاده می شوند.

  • دفتر کپیه و یا دفتر اندیکاتور

نوع دیگر از دفاتر که کسب و کار ها استفاده می کنند اما از نوع پلمپ نمی باشد، دفاتر اندیکاتور هستند که به دفاتر کپیه نیز شناخته می شوند. در این دفاتر نیز صورتحساب ها به ریز و بر اساس تاریخ ثبت شده و در لفاف مخصوص ضبط و نگهداری می شوند.

انواع دفاتر غیر رسمی
  • دفتر معین

دفتر معین از دفاتری است که به منظور تفکیک حساب های دفتر کل به کار گرفته می شود. این دفتر از دفاتر رسمی پلمپ محسوب نمی شود اما برای اینکه بتوان اطلاعات مالی را به صورت جزئی ثبت و نگهداری کرد کاربرد داشته و برای استخراج اطلاعات ریز مالی از دفاتر کل کاربردی کلیدی دارند. دفاتر معین به سه دسته دفتر بدهکاران، دفتر بستانکاران و دفتر اموال تقسیم می شوند.

روش دریافت دفاتر پلمپ مالیاتی

گفتیم که هر فعال اقتصادی باید هر ساله دفاتر پلمپ خود را دریافت نماید. بر این اساس پس از ثبت شرکت نیز نهایتا نماینده شرکت یک ماه فرصت دارد تا برای دریافت این دفاتر اقدام نماید. طبق ماده قانون تجارت تمامی فعالان اقتصادی باید دفاتر پلمپ تجاری را دریافت کنند. دفاتر مورد نیاز هر کسب و کار و یا شرکت عبارتند از دفتر روزنامه، کل و دفتر مشاغل که باید مطابق با مواد 11 و 12 قانون تجارت نماینده اداره ثبت اسناد دفاتر روزنامه و دفتر کل را مهر و امضا کرده باشد و دفتر مشاغل نیز باید از طرف اداره امور اقتصادی و دارایی امضا و پلمپ شده باشد.

شهرت دفاتر پلمپ مالیاتی به این دلیل است که صفحات این دفاتر در اداره مالیات پلمپ می شود تا اجازه دخل و تصور در آنها گرفته شود.

به منظور دریافت دفاتر پلمپ مالیاتی هر مودی مالیاتی باید در سال مالی مربوط به شرکت به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و ضمن تحویل دفاتر پلمپ مالیاتی سال قبل برای دریافت دفاتر جدید پلمپ مالیاتی درخواست دهد.  البته ممکن است در طول سال دفاتر پلمپ تکمیل شود و نیاز به دریافت دفاتر جدید باشد که در این صورت شرکت ها می توانند در ضمن سال نیز برای دریافت دفتر جدید که امضا و پلمپ شده باشد درخواست دهند.

پلمپ دفاتر مالیاتی باید قبل از شروع فعالیت شرکت و یا کسب و کار انجام شود زیرا باید کلیه رویدادهای مالی در آنها ثبت شود. هر دفتر برای یک سال مالی در نظر گرفته شده است. بنابراین باید قبل از شروع سال مالی دفاتر پلمپ شده باشند و تحویل گرفته شوند و تا پایان سال مالی باید تکمیل شوند. گفتیم که در صورت اتمام دفاتر در طول سال مالی شرکت مجاز خواهد بود تا در بین سال برای دریافت دفاتر جدید درخواست دهد.

با این تعریف حتما باید شرکت ها قبل از شروع سال مالی دفاتر خود را پلمپ کرده و تحویل بگیرند. به عنوان مثال برای پلمپ دفاتر سال 1400 از فروردین تا اسفند همین سال مهلت وجود دارد. در این بین می توان دفاتر سال بعد را نیز همین امسال دریافت کرد اما نمی توان دفاتر سال قبل را امسال دریافت کرد.

اشخاص حقوقی از زمان ثبت شرکت و سایر اشخاص از زمان شروع فعالیت تجاری خود تنها 30 روز فرصت دارند تا اقدام به دریافت دفاتر پلمپ خود بکنند.

هر چند دفاتر پلمپ در اداره مالیاتی انجام می شود اما به منظور دریافت دفاتر پلمپ مالیاتی  اعم از دفتر روزنامه و دفتر کل باید از طریق اداره ثبت شرکت ها اقدام شود. معمولا کسب و کارها و شرکت ها متناسب با میزان رویدادهای مالی خود دفاتر پلمپ را دریافت می کنند. دفاتر پلمپ در سه وضعیت 50 برگی، 100 برگی و 200 برگی تهیه می شود که هر شرکت یا کسب و کار باید متناسب با میزان فعالیت ها و رویدادهای مالی خود میزان برگ ها را برای دفاتر خود در نظر بگیرد.

دفاتر پلمپ برای شرکت های بدون فعالیت

تا زمانی که شرکتی فعال تلقی شود یا به عبارت دیگر منحل نشده باشد و قانونا ثبت شده باشد باید دفاتر پلمپ مالیاتی را دریافت کند و تکمیل شده در پایان سال مالی تحویل دهند. اما تکلیف شرکت هایی که فعالیتی در طول یک سال ندارند و یا به عبارتی هیچ نوع رویداد مالی ندارند نیز خلاف این موضوع نیست. با این تفاوت که باید این اشخاص دفاتر را دریافت و در پایان سال مالی به صورت سفید اظهار کرده و یا تحویل اداره دارایی بدهند.

مراحل درخواست پلمپ دفاتر

برای درخواست دفاتر پلمپ مالیاتی باید مراحل زیر انجام شود:

  • مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir
  • اشخاص حقوقی باید از قسمت مربوطه با اطلاعات متقاضی بخش مربوط به اشخاص حقوقی را انتخاب کنند. ( اشخاص حقیقی باید گزینه مربوط به اشخاص حقیقی را انتخاب کنند)
  • اطلاعات درخواست شده را وارد کنید ( شناسه ملی شرکت، تابعیت و غیره)
  • تکمیل تاریخ شروع و پایان سال مالی
  • آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ را تکمیل کنید
  • بررسی اطلاعات و تایید یا اصلاح اطلاعات ( برای اصلاح اطلاعات باید به واحد ثبتی شهرستان مربوطه مراجعه شود)
  • دریافت و یادداشت شماره پیگیری
  • وارد کردن اطلاعات مربوط به یکی از اعضا هیئت مدیره به عنوان نماینده تکمیل کننده اظهارنامه دفاتر پلمپ
  • تکمیل اسامی سایر اعضا هیئت مدیره
  • در گام بعدی باید سمت ها و اطلاعات سمت مانند مدت تصدی سمت را وارد نمایید.
  • مشخص کردن وضعیت حق امضا اعضا هیئت مدیره
  • در گام بعد باید نوع دفاتر مورد تقاضا به همراه تعداد برگ ها را انتخاب کنید.
  • نهایتا اطلاعات را بررسی و تایید کنید تا اظهارنامه تایید شود.
  • بعد از اتمام مراحل فوق باید اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضا دریافتی از اینترنت به همراه سایر مدارک مورد نیاز که اعلام می شود به آدرس اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.
  • در مرحله بعد کارشناس حقوقی مدارک و اظهارنامه را بررسی و تایید یا رد می کند.
  • در صورت رد درخواست موضوع رد درخواست مشخص می شود که باید اصلاح و دوباره درخواست داده شود.
  • در صورت تایید درخواست باید هزینه های پلمپ دفاتر واریز شود. پرداخت به صورت اینترنتی خواهد بود.

نکته: اگر متقاضی درخواست دفاتر خاص دیگری نیز داشته باشد باید بعد از تکمیل این مراحل با مراجعه به اداره پست مرکز شهرستان یا استان خود دفاتر دیگر را از پست دریافت کند.

روش تنظیم، تحریر و نگهداری دفاتر قانونی

گفتیم که تنظیم دفاتر پلمپ و تحویل سالیانه آن به سازمان امور مالیاتی استان محل استقرار شرکت یا موسسه یا کسب و کار از وظایف اصلی و الزامی فعالان کسب و کار است. نکته مهمی که باز باید به آن تاکید کرد این است که دفاتر روزنامه، دفاتر کل و دفاتر دارایی و هر دفتر دیگری که وزارت دادگستری تکمیل آن را برای شخصیت تجاری الزامی می داند باید قبل از آنکه مورد استفاده قرار بگیرد و رویدادهای مالی در آن ثبت و نگهداری شود توسط نمایندگان اداره کل ثبت، مهر و پلمپ شود.

دفاتر به صورت مرتب شماره گذاری شده و دارای ردیف و یا مترادف بوده و نخ کشی شده است. این صفحات توسط متصدی امر شمارش می شود و سپس ممهور به مهر مخصوص شده و تعداد صفحات در ابتدا و انتها به عدد و حروف به همراه اسم و مشخصات تاجر صاحب دفتر نوشته می شود و دو طرف آن با مهری سربی خاص وزارت دادگستری پلمپ می شود.

رویدادهای مالی اعم از خرید، فروش، معامله، ضمانت و غیره باید به ترتیب در این دفاتر ثبت شود. هرگونه خوردگی، آسیب، خط خوردگی، مخدوش شدگی و غیره و یا باقی گذاشتن بیش از اندازه صفحات سفید طبق ماده 13 قانون تجارت ممنوع است.

فعالان کسب و کار حقیقی و حقوقی رویدادهای مالی را باید در دفتر روزنامه و کل با درج تاریخ و به ترتیب وارد نموده و نگهداری کنند. همه انواع معاملات و رویدادهای مالی طبق ماده 11 آیین نامه مالیاتی باید در این دفاتر قید شود. حتی اگر به صورت الکترونیکی و یا اینترنتی باشد. چنانچه اشتباهی در محاسبات صورت بگیرد باید مودی مالیاتی مطابق با استاندارد های حسابداری اشتباه به وجود آمده را در همان دفتر همان سال اصلاح و مستندات اصلاح اشتباه را ضمیمه کند تا به اعتبار دفتر خدشه ای وارد نشود.

بهتر است همه و یا بخشی از درآمد و هزینه های مشابه روزانه در یک شماره ردیف در دفتر ثبت شود اما با این حال مودیان مالیاتی می توانند در ستون شرح دفتر نوع و تعداد رویداد های مالی مرتبط با یک موضوع را در جلوی همان ستون شرح دهند به شرط اینکه مدارک الحاقی درست باشد. حتی اگر رویدادهای مالی قابل استهلاک هم در دفاتر ثبت شود و نیاز به مدرک باشد باید ضمن ثبت مورد در دفتر مشاغل، مستندات با قید ردیف دفتر ضمیمه شود. این به دلیل آن است که ممیزان مالیاتی به راحتی بتوانند به مدارک ضمیمه شده رجوع کنند و کار محاسبات را ساده تر انجام دهند.

پس از تحویل دفاتر قبل از سال مالی به اداره مالیاتی صورتحساب ها بررسی می شود و چنانچه مشکلی در بررسی دیده نشود و دفاتر مورد تایید ممیزان مالیاتی باشد و خود اظهاری شما در واقع مورد قبول قرار گیرد، دفاتر پذیرفته می شود و مالیات بر اساس سود خالص محاسبه شده برای شرکت و معافیت های احتمالی مالیاتی محاسبه می شود در غیر این صورت مالیات شرکت یا کسب و کار به صورت علی الراس محاسبه می شود. شایان ذکر است که بعد از بررسی و محاسبه دفاتر باید مودیان مالیاتی دفاتر را برای حداقل 10 سال نگهداری کنند.

نکات قانونی در تنظیم دفاتر پلمپ مالیاتی
  • کلیه رویداد های مالی و محاسباتی مودیان مالیاتی باید در همان روز وقوع و به ترتیب در دفاتر ثبت و نگهداری شود.
  • در صورت داشتن رویداد مالی برای دارایی های قابل استهلاک، این رویداد ها نیز باید در همان روز و تاریخ در دفاتر ثبت شود.
  • در نظر داشته باشید که مطابق با بندهای قانونی تاریخ مستندات و فاکتورهای خرید و فروش به عنوان تاریخ قطعی رویداد مالی تلقی نمی شود. بنابراین فاصله تشریفات اداری برای ثبت مستندات نیز در نظر گرفته می شود و تاخیر در ثبت رویداد در نظر گرفته نمی شود.
  • تاخیرهای ثبت اسناد مالی در دفاتر تا 15 روز به تشخیص اداره مالیاتی قابل قبول است. اگر این فاصله بیش از 15 روز باشد لازم است که هیات تشخیص 3 نفره ای موضوع را تایید کنند تا تاخیرها بخشیده شود.
  • چنانچه ثبت شرکت تازه اتفاق افتاده باشد تا 30 روز نیز تاخیر در ثبت دفاتر قابل قبول است.
  • کلیه رویداد های مالی ثبت شده در دفاتر روزنامه مطابق با ماده 14 قانون تجارت باید نهایتا تا 15 ماه بعد به دفتر کل انتقال داده شده باشند.
  • شرکت های دارای شعب مختلف در سطح کشور مطابق با ماده 15 قانون تجارت چنانچه دارای دفاتر پلمپ مجزا برای شعب خود می باشند، تا قبل از بستن حساب ها در هر سال باید خلاصه ای از حساب های شعب خود را در دفاتر مرکزی ثبت کنند.
  • در صورتیکه پلمپ دفاتر با تاخیر انجام شود و در این فاصله هیچ رویداد مالی اتفاق نیافتاده باشد، مشکل و خللی در دفاتر ایجاد نمی شود.
  • اگر سازمان از نرم افزار مالی خاصی استفاده می کند باید دستورالعمل کار با این نرم افزار در اختیار مودیان مالیاتی قرار داده شود. ضمن اینکه مودیان مالیاتی که از سیستم های الکترونیکی در عملیات مالی خود بهره می گیرند باید هر 90 روز یک بار و با تاخیر حداکثری 10 روزه خلاصه عملیات خود را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.
  • شرکت ها و کسب و کارهایی که از سیستم های الکترونیکی مالی استفاده می کنند باید خلاصه عملیات مالی که به سیستم های الکترونیکی داده اند را در سه ماهه اول تا سه ماهه سوم و حداکثر تا ظرف مدت 30 روز پس از پایان ماه سوم به اداره مالیاتی ارائه دهند. برای سه ماهه چهارم تا تاریخ انقضا اظهارنامه فرصت خواهند داشت.
مواردی که در تکمیل دفاتر پلمپ باید به آن دقت شود:
  • برای تکمیل دفاتر پلمپ نمی توان از مداد و یا هر ابزاری که قابل پاک شدن باشد استفاده کرد.
  • همه رویدادهای مالی تنها می توانند در دفاتر مالی همان سال وارد شوند.
  • دفارت باید به صورت دست نویس باشند.
  • رویدادهای مالی در هر روز باید به ترتیب وقوع در دفاتر ثبت شوند
  • در صورت خارج شدن دفاتر از پلمپ، دفاتر رد خواهند شد.
  • از بین رفتن و یا کسر حتی یک برگ شماره گذاری شده دفاتر پلمپ موجب رد دفاتر می شود.
  • در صورتیکه احراز شود که چند رویداد مالی در دفاتر ثبت نشده است، دفاتر رد می شود.
  • در صورتیکه تمام و یا قسمتی از یک فعالیت مالی را در حاشیه دفاتر قید کنید، دفتر رد می شود.
  • قید رویدادهای مالی در بین سطرها باعث رد شدن دفاتر می شود
  • در صورت احراز شدن پاک شدن بخشی از دفاتر به قصد سو استفاده، دفاتر رد می شود.
  • در صورت احراز شدن ایجاد جای سفید در دفاتر به منظور سو استفاده دفاتر رد می شوند. ( اگر بخشی از دفتر برای ثبت تراز افتتاحی باقی گذاشته شده باشد و یا چنانچه قسمت سفید در پایین صفحات دفتر باشد مشروط به اینکه آخر روزز، هفته و یا ماه باشد و اسناد شماره ردیف داشته باشند این سفید بودن مانعی ندارد)
  • حساب های نقدی و بانکی نمی تواند بستانکار شود زیرا باعث رد دفاتر پلمپ می شود.
  • تاخیر بیش از حد مجاز برای تکمیل دفاتر باعث رد دفاتر می شود.
  • در صورتی که ثبت رویدادهای مالی به ترتیب وقوع در دفاتر قید نشود باید در همان دفاتر و با ارائه مستندات اصلاح شود در غیر اینصورت باعث رد دفاتر می شود.
  • تمامی دفاتر قانونی شرکت باید در پایان سال تحویل داده شود در غیر اینصورت و چنانچه حتی یکی از دفاتر تسلیم نشود موجب رد دفاتر می شود.
  • در صورت مشاهده مغایرت در دفاتر پلمپ سازمان با مستندات مالی موجود در اتوماسیون سازمان و یا نرم افزارهای مالی سازمان، دفاتر رد می شود.
  • چنانچه احراز شود که هزینه ها و درآمد های غیر واقعی در دفاتر ثبت شده است باعث رد دفاتر می شود.

دریافت و تکمیل دفاتر پلمپ مالیاتی و یا دفاتر پلمپ تجاری از الزامان هر کسب و کار و شرکت است و هر فعال اقتصادی بدون داشتن دانش مناسب و رعایت مفاد مورد نیاز در تکمیل این دفاتر می تواند با مشکلات حقوقی زیادی مواجه شود. از این رو توصیه می شود در همه زمینه های مربوط به پلمپ دفاتر خود را به کارشناسان حرفه ای ما در ویونا واگذار کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
فهرست